Athene deel 2

Donderdag stond ik om half negen op, elke dag begint het programma iets later omdat we steeds vermoeider worden. Pas om half elf vertrok ik met een paar vrienden naar de tempel van Zeus. Vandaag hadden we een chilldagje. We besloten naar het strand te gaan. We namen de tram, het bleek een lange rit. In de tram zit vooral lokale bevolking, we vielen dan ook op. Tegenover een halte zag ik een grote supermarkt. We besloten uit te stappen en boodschappen te doen. Dit omdat we nog nergens in Athene een echte supermarkt hebben gezien, enkel kleine prijzige. Daarna vervolgden we onze tocht naar het strand. Een stuk verderop zagen we het strand al tegenover een halte, we besloten uit te stappen. In eerste instantie wilden we naar het 'echte' strand verderop. Maar dat zag er echt genoeg uit. Een rustig zand strand met palmbomen, heldere zee en mooi uitzicht. Onder een palmboom hebben we onze middag doorgebracht. Ik heb heel even gezwommen, maar het water was veel te koud. Net als in veel landen komen er buitenlandse mensen langs om zonnebrillen, armbandjes en horloges te verkopen. Sommigen zijn te opdringerig en blijven gerust een paar minuten staan ook al heb je gezegd niet geïnteresseerd te zijn. Een man bleef staan, toen hij eindelijk begreep dat we echt niks wilden, vertelde hij hoe mooi we waren en of we wat met hem wilde drinken. Gelukkig liet hij ons uiteindelijk met rust.

Tegen zes uur besloten we langs het strand te lopen op zoek naar een restaurant aan zee. Na een stuk langs jachten gelopen te hebben, besloten we terug te gaan naar het restaurant bij de plek waar we gechilled hebben. We waren lekker soezig van de zon. Het eten viel helaas tegen. Ik had 'traditional Greek greens salat'. Dat bleek een bord met zure (niet verse) spinazie te zijn. Dus tja. Het brood dat geserveerd werd, werd dit keer wel in rekening gebracht. We concludeerden dat we het beste een toetje bij de supermarkt konden halen en dit op het strand te eten. En tevens de ondergaande zon te bewonderen. Ik kocht een drilpudding. Het was fijn om op het strand te zijn, mooi en gezellig. 

Na half negen namen we de tram terug. De tram kost maar 0,60 voor anderhalf uur. Het openbaar vervoer is daarnaast erg schoon, het schijnt dat mensen echt boos worden als je er een papiertje laat vallen. We hebben weer gechilled in het hostel.

De volgende morgen pakten we onze spullen voor onze tocht naar het eiland Aegina. Daar blijven we een nachtje.
We arriveerden er halverwege de middag. Aegina is rustig, het lijkt meer een eiland voor vakantiehuisjes en appartementen. Dat zie je ook terug in het aantal restaurants. 
Het hotel is fijn. Het zijn allemaal appartementen voor 2-5 personen. Met een zwembad. Helaas deed de stroom het niet in mijn kamer, en moest ik bij anderen douchen en de weg vinden in de donkere kamer. Geen groot probleem, maar wel minder fijn.
Het is erg warm en de zee helder. We hebben in de zee gezwommen, hier is het water wel lekker. Verder heb ik samen met een vriend een kruiswoordpuzzel opgelost. Heerlijk ontspannen dus.
Verder hebben we nog gewandeld. Eerst op de weg, later een alternatieve weg door struiken en op rotsen klimmend. Daar hebben we even gezeten, met fantastisch uitzicht. Eenmaal bij het hotel heb ik gezwommen in het zwembad, erg lekker. Het was al half negen toen ik met een vriend ging samen koken. We hadden behoefte aan pasta met tomaat, ui en tonijn. Dit hebben we heerlijk rustig opgepeuzeld terwijl de anderen uit eten gingen. Uiteindelijk hebben we met de groep op het strand gezeten.  

De volgende dag (zaterdag inmiddels) wandelden we naar de tempel van Afaia. Dit was een enigszins pittige klim. Het is wel lekker om zo actief te zijn. Op de berg hadden we mooi uitzicht. 
Verder heb ik die dag gezwommen en ontspannen in de schaduw.  Aan het begin van de middag vertrokken we weer naar Athene, waar we aan het begin van de avond aankwamen. Die avond beklommen we de 'Wolven berg'. Een flinke klim. Vanaf daar bekeken we de zonsondergang. Gezien het fris werd vertrokken we op tijd richting het hostel. Daar hebben weer gekletst. Ik ging vroeg slapen omdat ik merk dat ik ziek ga worden, ik heb last van mijn keel en ben vermoeid. Ook zit in onder de muggenbulten en begin spierpijn in mijn kuiten te voelen. Het is dus wel lekker om weer naar huis te gaan. 

Het is fijn dat de commissie de reis organiseerde, ik houd daar zelf namelijk niet van. Nu kon ik eenvoudig de groep volgen. Het is ook prettig dat veel musea gratis zijn voor studenten. Verder was het erg warm terwijl het in Nederland regende. Het landschap is er erg mooi, de bergen, het uitzicht. Mensen lijken er relaxter, maar je ziet daarnaast ook meer armoede. Het is echt een nadeel dat je niet uit de kraan kunt drinken. Daardoor drink ik er zonder opzet toch minder, omdat je afhankelijk bent van winkels. Terwijl dat wel moet bij warm weer.

Ik werd al om vijf uur wakker, door veel lawaai (muziek) van buiten. Ik heb helaas niet meer geslapen. De reis naar Nederland verliep voorspoedig. Op de trein naar Utrecht na dan, deze reed niet dus moesten we omreizen. Het regende ook nog. Maar toch is het fijn weer thuis te zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Wachten duurt lang