Athene: de eerste drie dagen

Maandag vertrok ik, met mijn slimme vrienden van het honoursprogramma, naar Athene. De reis was lang, met veel wachten, vliegen en een busreis. We waren om 13u op t vliegveld en pas om 20.30 bij het hostel. Hoewel we moe waren was het gezellig. Het was tevens een warme dag 'waarom gaan we eigenlijk weg?'. Om de tijd te doden deden we spelletjes in de zon.
Op het moment dat je bij het vliegveld bent, realiseer je je (althans ik) welke spullen je eigenlijk niet en beter wel mee had kunnen nemen.
In Athene is het een uur later, wat voor enige verwarring zorgt. Maar ik was er gelukkig zo aan gewend. Het was donker toen we aankwamen. Voor het vullen van onze hongerige magen liepen we naar een gezellig plein genaamd 'Monastraki'. Ik kocht een wrap met falafel en hummus en als toetje yoghurt. Lekker! We aten het op het plein, het is een leuke plek vol leven.
Het was fijn uiteindelijk op bed te liggen. Een heerlijk zacht bed waarvan de lakens lekker roken. Ideaal om in een diepe slaap te vallen.

Om zeven uur ging de wekker al de volgende morgen (let op; Nederlandse tijd om zes uur). Het was al licht, wat het makkelijk maakte om op te staan. We hadden een uitgebreid ontbijt met yoghurt, fruit, muesli, brood, thee en jus. Na een goede bodem gelegd te hebben gingen we op weg naar de Akropolis. Voor het eerst na drie jaar heb ik mijn spiegelreflex camera weer mee. Ik voelde het kriebelen, het is dan ook fijn alle mooie plekjes, straatjes en mensen vast te kunnen leggen.
Het is ook heerlijk om in de warme zon te lopen door de Griekse sfeer. De sfeer is moeilijk te omschrijven maar bijvoorbeeld de bouwstijl met balkonnetjes en soms wat vervallen huizen. De mensen die overal staan te praten. En de honden die her en der liggen te luieren. Er is veel straatkunst, ik zeg bewust geen graffiti omdat het er daadwerkelijk kunstzinnig uitziet. De toeristische drukte hebben we nog niet echt ervaren (in vergelijking met Venetië). 
We hebben vandaag veel mooie gebouwen en ruïnes gezien. Het bekijken van nieuwe plekken, of liever het ervaren van de sfeer van diverse plekken blijft verrijkend. Elke stad heeft weer een eigen karakter, overal verschillen mensen, smaakt het eten anders. We hebben veel gelopen en keken dan ook uit naar de lunch. We aten op het terras, ik had een lekkere Griekse salade.
We liepen nog wat door een winkelstraat en hadden een college. Soms overviel de slaap en begon iemand te knikkebollen.
Na gechilled te hebben in het hostel, gingen we op pad de Griekse keuken proeven. We hadden een drie gangen diner van Griekse gerechten. Ik proef nog de knoflook uit de tzatziki van het voorgerecht. De Griekse keuken heeft me eerder nooit gesmaakt, dit was de eerste keer Blijkbaar zijn ze in Nederland niet altijd goed in het bereiden van Griekse gerechten. Hier is alles veel minder zuur en eentonig. Je proeft de verse ingrediënten en eigen bereiding.
Het was inmiddels afgekoeld, dus gingen we in het hostel spellen spelen (ik ging schaken) en opwarmen met een kop koffie. Het was een heerlijk volle dag met vol zon en gezelligheid.
Ik heb het gevoel dat we hier al een paar dagen zijn omdat we al zoveel gedaan hebben.
Het hostel is erg fijn. De woonkamer is ruim met een diversiteit aan stoelen, vermaak (gitaar, boeken, films) en een enorme tafel. We hebben een kamer van vier met eigen douche en toilet. Helaas wordt een bed ervan steeds bezet door een andere vrouw, wat dus iets minder gezellig en ontspannen is. Verder lig ik wel op de kamer met twee vriendinnen, wat alsnog fijn is. 
We krijgen steeds frisse lakens en badhanddoek. Alles ziet er nieuw en verzorgd uit, heel fijn. Bovendien moeten we de trap op, wat goed is voor de beenspieren. Die we overigens de hele dag al trainen. 

Op woensdag ging de wekker om 7:45. Ik had diep geslapen maar onrustig, gezien ik veel gedroomd had.
We liepen weer veel en zagen mooie dingen. We hadden broodjes gehaald bij de bakker die we vervolgens in de botanische tuin opaten. Het was ontspannen om in het gras te zitten.
Het in de zon door de straten slenteren bevalt goed. 
We hebben nog gezeten op het dakterras van het hostel, vanaf daar heb je een mooi uitzicht op het Akropolis. 
Ik wilde op de markt een sinaasappel kopen, de verkoopster keek me raar aan, vroeg waar ik vandaan kwam en zij vervolgens 'it is a gift'. Het overviel me en wist niet zo goed hoe ik moest reageren. Ik heb maar bedankt en ben weggelopen. Hij smaakte in ieder geval goed.
De verkopers kijken ons (zomers geklede jonge dames) vrij veel aan en proberen ons dingen aan te smeren. Het voelt soms wat ongemakkelijk omdat je het gevoel hebt dat wij als rijken worden gezien die ons geld aan hen moeten besteden.
Toch zijn de Grieken erg gastvrij en gul. Ze geven veel zonder in rekening te brengen. Zo hebben we rijkelijk avond gegeten voor nog geen 10,- pp. We krijgen water en brood zonder besteld te hebben. In Nederland zal dat niet snel gebeuren. 
Ik heb die avond weer geschaakt en een kopje koffie gedronken. Ook hebben we op het dakterras gezeten, waar je ook 's avonds een mooi uitzicht hebt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Wachten duurt lang