Big brother

Hoe veilig is internet nou eigenlijk? Overal hoor je geluiden dat je moet oppassen met het geven van informatie over jezelf. Dat deze informatie door bedrijven en instanties verkregen kan worden en dat ze deze kunnen gebruiken.

Eigenlijk ben ik hier nooit zo bang voor; wat willen ze nou met mijn informatie? Toch blijft het wel in mijn achterhoofd. Wil ik wel dat op elke pagina mijn naam voluit staat? Of dat mijn profielen aan elkaar gelinkt zijn? Bewust zet ik nergens mijn telefoonnummer of adres neer. Maar toch, hoe moeilijk is het voor ‘hun’ dit te achterhalen? Ik bekijk immers toch ook mijn facebook op mijn telefoon.

‘Ze’ weten dus praktisch alles van je, maar is dat erg? Het is geen prettig idee, maar toch, so what? In hoeverre is dat echt gevaarlijk? Kijk vervelend zou het zijn als je email gehackt wordt of je bankrekening geplunderd. Maar de meeste gegevens worden gebruikt voor marketing doeleinden. Ze proberen me te beïnvloeden voor dingen die ik toch niet ga kopen. Dus dan heb ik er geen last van toch?

De meeste mensen maken zich net als ik niet zo druk om internet, we voelen ons niet onveilig. Maar dit is wellicht juist onveilig, omdat we niet op onze gegevens letten. We accepteren cookies omdat we anders de website niet kunnen zien. We accepteren de voorwaarden omdat we anders de app niet kunnen gebruiken.

Het idee echter dat je informatie minstens vier jaar bewaard blijft en dat instanties als de NSA je gewoon afluisteren is een minder prettig idee. In hoeverre is er nog sprake van vrijheid van meningsuiting? Als je constant moet opletten wat je plaatst en waar op internet je het plaatst. Als je rekening moet houden met het feit dat bepaalde instanties het kunnen lezen en interpreteren. Zodra ‘verdachte’ woorden voorkomen heb je al een grote kans dat je bericht onderschept wordt. In hoeverre kun je dan nog sceptische stukken schrijven? Is dit beangstigend? Gaan we naar een ‘big brother is watching you’ tijdperk? In hoeverre heb je nog vrijheid? In hoeverre voel je nog vrijheid?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Wachten duurt lang