Hoe houd je je leven interessant

Hoe houd je je leven interessant
Een key-factor in je leven is leren. Wanneer je niks zou leren, zou je leven erg saai zijn. Zelfs voor saaie mensen. Het leven is dan eentonig en niet uitdagend. Dit leidt tot verveling, vermoeidheid of zelfs depressie. Dus hoe benut je je leven optimaal en hoe zorg je dat je actief blijft?
Het is daarvoor van belang steeds in stapjes te denken. Welke doelen heb je, wat wil je leren, wat wil je kunnen, wie bewonder je? Hoe kom je tot je doel? Bedenk welke stappen nodig zijn, en welke stappen reëel en haalbaar zijn. Zo kun je steeds verder komen.
Leren is meer dan leren. Je leert bijvoorbeeld ook door contact met anderen, door films te kijken, door boeken te lezen, door creatief bezig te zijn, door het alledaagse leven. Het gebeurt zowel bewust als onbewust. Je kunt dan ook alles leren wat je wilt. Zolang je het maar de tijd geeft.
Mijn doelen zijn erg antropologisch. Het in aanraking komen met mensen die andere leefgewoonten hebben. Ik wil leren over voedsel en eetgebruiken, variaties in koken, gezondheid, vieringen, religie en communicatie. Nu is de vraag, hoe leer ik deze aspecten? Je stapt niet zomaar naar iemand toe en vraagt; ‘heb je zin om mij regelmatig te vertellen over jou gewoonten en opvattingen?’.
Interessant zou zijn om een baantje in [een van ]deze richting[en] te nemen. Maar ook daarbij luidt de vraag ‘welke?’. Daarvoor zou ik denk ik bepaalde connecties moeten hebben of ergens mee in aanraking komen. Wel kan ik door middel van het lezen van boeken mijn kennis verbreden. En door middel van reizen met andere samenlevingen in contact komen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Holi vooraf