Sing it

Kinderliedjes
Daarnet dacht ik aan een liedje van Kinderen voor Kinderen genaamd: ‘Ik wil een huisdier’. Dit maakte mij bewust van het feit dat het erg de nadruk legt op ‘Ik wil’. Los van te oordelen of dit goed of slecht is, werd ik benieuwd naar de boodschap en tekst die kinderliedjes hebben. Zijn de kinderliedjes is de loop der jaren veranderd? En in welke mate verschillen Nederlandse kinderliedjes van die uit andere landen? De liedjes die ik vroeger leerde, uit een oud boek, waren een stuk braver, netter, beleefder. Zoals ‘kom hier rosa, ik ben je zusje’ ‘zagen, zagen, wiede-wiede-wagen’ ‘over pannenkoeken’. Of internationale liedjes als ‘vader Jacob’ en ‘Roodkapje’. Alleen al wanneer je kijkt naar de liedjes van kinderen voor Kinderen, deze zijn naar mijn idee in de loop der tijd ook [van karakter] veranderd. Tegenwoordig gaat het over luxe en vriendjes. Over dingen die kinderen willen, die niet bij hun leeftijd passen [naar mijn idee]. Over mobieltjes, make-up, zonnebrillen [waarom zou je daar een liedje over maken?], vakantie en verkering etc.
Liedjes en daarmee ook kinderliedjes, dragen een heel tijdsbeeld met zich mee. Ze dragen normen, waarden en opvattingen in zich. Heeft de kind een vrije wil, welke hiërarchische patronen zijn er, waar wordt een kind gelukkig van, waar dromen ze van? Toch moet je je niet verkijken op het feit dat het werkelijk de jeugd en diens opvattingen weergeeft. De liedjes worden vaak door volwassenen gemaakt, zij zullen een andere kijk hebben op de jeugd. Misschien idealistischer, misschien met een sturend of opvoedend karakter. Bij bestudering van kinderliedjes is het dan ook niet alleen van belang om naar de tijd en plaats van het liedje te kijken, maar ook naar de maker en de doelgroep.
Misschien veranderd de tijd in zo’n sterke mate, dat ik simpelweg achterloop, en ik mijn tijdbeeld aan moet passen. Maar los van of ik het gek vind of niet, interesseert deze verandering mij.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Chill