Lievelings

Wat is jouw lievelingskleur? Wat is jouw geluksgetal?
Lievelings, kinderen gebruiken het dagelijks als gespreksonderwerp. Dit is een manier om hun mening te uiten en groepjes te vormen. Om bij anderen te horen en aansluiting te vinden.
Toch is dit niet enkel voor kinderen. De vragen die in een vriendenboekje staan komen overeen met de vragen die Facebook stelt en vragen die je aan een ander stelt om deze persoon ‘te leren kennen’. Maar waarom? Ik betwijfel het of je iemand op deze manier leert kennen. Ik vind de vraagstelling lievelings en favoriet dat ook niet goed. Waarom verkies je het een boven het ander? ‘Omdat het moet’ Hoezo moet? Waar is het goed voor? De opvattingen als favoriet en lievelings zijn gebaseerd op herkenning. Je kiest de een omdat je daar het eerst mee in aanraking kwam, omdat iedereen de koos of omdat je dit koppelt aan iets anders. Mijn lievelingskleuren waren namelijk licht blauw en geel. Deze kleuren staan voor de zon en de blauwe, onbewolkte lucht. De lente/zomer. Van dat weer werd ik altijd blij, je kon dan bijvoorbeeld veel buiten spelen. Wat moet je eigenlijk met lievelingskleur? Ik heb altijd voor in ieder geval twee kleuren gekozen, die mooi bij elkaar pasten. Zoals het contrast licht roze/donker roze. Maar dat zegt niet dat ik mijn haar in die kleuren zou verven of schoenen van die kleur zou dragen. Maar wat dan wel? Ik zou het niet weten. De kleur diepzeeblauw vind ik ook mooi, maar ik heb toch liever geen blauw eten.
Ik las trouwens laatst dat vrouwen een veel grotere woordenschat in kleuren hebben. Dat mannen altijd ‘groen, blauw, geel of rood’ zeggen, terwijl vrouwen er allerlei voorvoegsels aan plakken. Dit is mij vaker opgevallen, en bij deze heb ik de vrouwelijke kant aangetoond, door mijn eigen kleurvoorkeur in brede termen te benoemen.
Lievelingseten is denk ik gebaseerd op exclusiviteit. Je houdt van een bepaald gerecht omdat je dit maar zelden eet. Wanneer een kind elke dag pannenkoeken zou eten, betwijfel ik of zij/hij dit dan nog als lekker ervaart. Ik heb geen lievelingseten. Ik houd van alle groenten, fruit, etc. Mits het natuurproducten bevat en het goed bereid is. Het eten wat je lekker vindt hangt dan ook vooral af aan de wijze van bereiden. ‘Of de kok wel kan koken’. Zo vind ik aubergines vies, puur omdat ze altijd sompig waren met een wrange smaak. Ook van lasagne heb ik nooit gehouden. Maar wanneer iemand dit klaar zou maken, met een goede bereiding en met goede ingrediënten, zal dit mij vast en zeker smaken.

 
baloe

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Chill