Reis door Istanbul


Istanbul
Sneeuw, koud en grauw. Helaas. De zomer met haar geuren, kleuren en licht werken vrolijker en prikkelen de zintuigen meer. Ondanks dat was het een nieuwe ervaring. Naast de baklava, is het eten daar een stuk gezonder. Terwijl je hier op elke hoek van de straat wel een snackbar of andere fastfood zaak treft, zijn het daar de fruitkraampjes en verse sapjes die je overal tegenkomt. Of je nou op zeven uur ’s ochtends, ’s avonds of om drie uur ’s nachts komt. Overal hangen netjes sinaasappels en zijn granaatappels uitgestald.
In Istanbul is ‘Kumpir’ en populair en bekende maaltijd die je snel op kunt halen. Ik twijfel echter aan de ongezondheid van dit maal. Het is vrij zwaar, waarbij ik mij af vraag of mensen het tussendoor eten. Het is een gevulde grote aardappel. Van binnen gepureerd met kaas en groenten naar keuze. De variant met vlees en saus is minder gezond. Het oogt mij dus als een gezonde stevige maaltijd, die je, dit eten krijg je dus net als fastfood snel, maar anders dan fastfood, vult dit wel degelijk. Bovendien lekker, je [ik] krijgt er geen buikpijn van, niet duur en je kunt hem zelf samen stellen.
Over het avondeten had ik verschillende geluiden gehoord, ik zou het dus zelf moeten proeven om een oordeel te kunnen vormen. Gelukkig was het positief. Kleurrijk en voedzaam. Veel peulvruchten en salades werden geserveerd. Linzensoep heeft mij goed gesmaakt. Verder wordt het eten aangevuld door verse vis, brood, rijst, diverse kruiden en verse tapenades. Af en toe ligt er ook yoghurt op je bord, dit eten ze samen met vlees. Ayran is een typische Turkse drank, een mix van melk en yoghurt. Soms fruit na, soms zoete toetjes. Vis is ook verkrijgbaar bij diverse kraampjes op straat. Ook op de brug is het te koop, de hele brug staat dag en nacht vol met vissers, waarvan je dan dus vis kunt kopen direct uit het water.
Ondanks het grauwe weer, waren de vele thee kramen in de [spijzen]bazaar erg kleurrijk. Allerhande thee was er te koop. Dit zijn geen theezakjes, maar grote bakken waar je een zak mee vol schept. Daarnaast waren ook noten in ruime hoeveelheden verkrijgbaar. Tot slot kon je ook voor Turkish Delight overal terecht. Ondanks dat de hoge concentratie suiker, wel erg lekker. Ook deze zijn te koop in diverse varianten, kleuren, geuren, vormen en smaken.
Op straat kom je verder regelmatig een wagentje tegen waar ze kastanjes poffen of ronde witte sesam broodjes verkopen. Of terwijl zou ik zeggen dat ze het in Istanbul qua eten beter voor elkaar hebben dan wij.

foto door sgs

Reacties

Populaire posts van deze blog

Eerste ervaringen in India: afval verbranden, de beestenwereld en toiletpapier

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Maak je niet druk, al heb je het zo druk