Voor je het weet, is het de schimmel die het eet

Eten weggooien: ik hou er niet van. Ik eet altijd de pan leeg en mijn lunch op. Of als het echt te veel is, bewaar ik het. Maar weggooien niet. Het is vaak een kwestie van inschatten en weten hoeveel je eet, voor het kopen en klaarmaken van eten. Helaas heb ik op mijn kamer al meerdere keren gehad dat ik eten weg moest gooien. Dit stel ik altijd zo lang mogelijk uit; maar wanneer er schimmel op zit is het echt te laat. Laatst groente, nu kaas en pesto. Jammer! Bij die dingen kun je de houdbaarheid niet uitstellen; zoals invriezen. Eenmaal aangebroken, heeft het nog maar een paar dagen/weken. En aangezien ik op mijzelf woon en weinig op mijn kamer ben,  is het vergaan voor ik er van heb kunnen genieten. Zonde! Het nadeel is ook dat je nooit weet wánneer het gaat schimmelen. Als ik wist dat het vandaag zou zijn, had ik gezorgd dat het wel op was. Maarja dat wist ik dus niet, en nu is het te laat.
Aan smaak, structuur en uiterlijk kun je veel doen,[roosteren, kruiden, sausje, ] maar tegen schimmel maak je geen schijn van kans. En om er nou toch om heen te eten, durf ik niet.
Ik heb bedacht dat ik voortaan diepvries groente ga kopen, of eten klaarmaken voor meerdere dagen; en dat invriezen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Positief!