Ontspanning

Opvallend is dat wanneer ik in een drukke periode zit, gekenmerkt door veel verplichtingen zoals literatuur lezen, essays schrijven, onderzoek doen, dingen regelen etc, ik niet toe kom aan schrijven. Wel schrijven, maar niet het ‘leuke’ schrijven, zoals deze blogs. Het is dan niet zo dat ik niet voldoende ontspanning heb, of beter gezegd ‘studie ontwijkend gedrag’ vertoon, aangezien deze momenten niet per se als ontspanningen voelen. Zoals lusteloos voor de tv hangen, niksen, afdwalen, lusteloosheid in het algemeen. Het zou dan goed zijn als ik wel zou schrijven, voor positieve energie, optimisme, luchten van het hart, het ruimte geven aan het hoofd, afleiding, rust, wat allemaal tevens zorgt voor betere studie resultaten. Maar het punt is dat ik het dan simpel weg niet doe. Waarom? Waarom als ik het toch allemaal zo goed weet. Ik denk omdat mijn hoofd dan zegt ‘hou je alleen bezig met je studie’ ‘focus’. Waardoor ik mezelf geen ruimte geef voor andere dingen. Ik denk er niet over na, waardoor ik de behoefte ook niet voel. Ik studeer dan niet enkel, maar wanneer ik niet studeer, doe ik niet ‘bewust’ iets anders. Wanneer ik bewust kies om iets anders te doen, dan voelt dat als ‘studie ontwijkend gedrag’ en dat sta ik dan niet toe. Stom. Ja, dat vind ik ook. Dus misschien dat ik bij deze mezelf weer kan laten voelen hoe leuk het is om te schrijven. En dit weer proberen vast te houden. Het is in ieder geval een reminder voor mezelf, en wanneer ik het druk heb [niet dat ik het ooit rustig heb, ik ben constant aan het, zoals ik in mijn artikel Onthaasten , ‘Rennen’, heb genoemd] ik hier hopelijk aan terug denk. En mijn creatieve tijd weer de ruimte geef.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Alledaagse dingen; Angst