Gelukkig [het is weer een] nieuwjaar!

Gezien er een nieuw jaar begint van de één op de andere dag, kan ik niet zeggen dat heel 2012 hetzelfde was. Ook omdat een jaar steeds weer zoooo ontzettend lang blijkt te zijn. Dit jaar zelfs langer dan de Maya’s voorspelden.

Vroeger vond ik altijd dat een jaar eigenlijk verdeeld moet worden in twee jaar en dat vind ik stiekem nog steeds. Dan is het wat overzichtelijker. Maar er is niemand die geluisterd heeft en de kalender aangepast. Het klinkt misschien raar, maar wanneer de zomervakantie begint en vooral wanneer het nieuwe schooljaar begint, heb ik altijd het gevoel dat het een heel nieuw jaar is. Er zijn dan veel dingen, in mijn omgeving en in mijzelf veranderd. Hoewel een nieuw jaar op een willekeurige dag begint, merk ik wel altijd een groot verschil tussen het deel voor de zomer en na de zomer, toch reflecteer ik pas op het jaar in de winter.
Ik heb veel gedaan het afgelopen jaar, er zijn veel veranderingen geweest. Ik ben écht tevreden over 2012. Voor mij was het een top jaar.

Hoewel december altijd mooi begint met spanning en gezelligheid voor Sinterklaas, kerst en tot slot Nieuwjaar is. Is één januari altijd een beetje een vervelende start van het jaar. Het weer is somber, iedereen realiseert zich dat de gezelligheid en snoeperij voorbij is. En verplicht zich zelf om weer te gaan sporten, werken etc. Januari voelt dan altijd als een klap in het gezicht, waarmee al de gezelligheid op slag weg is. Als ik al een voornemen zou maken, is het wel: een mooi begin. Want een goed begin is het halve werk! Toch blijft het altijd een beetje wennen.

Vroeger vond ik oud en nieuw zelf ook al niet een heel groot feest, ik kon niet opblijven tot 12uur. Ik ging dan gewoon vroeg op bed en stond om 12uur op om slaapdronken naar het vuurwerk te kijken, en na een uurtje weer terug naar bed te gaan. [Wat ik nog steeds minder vind zijn al dat geknal vooraf, al die troep en al die sirenes.] Toen ik ouder was deden we thuis een zelfgemaakt terugblik-spel, waarbij we de hoogtepunten van het afgelopen jaar bespraken, we keken de oudejaarsconference en luisterden de Top 2000. Dit jaar pak ik het anders aan, ik vier het in mijn nieuwe stad, met een lief vriendinnetje [itsmejulesutrecht.blogspot.nl], zonder ouders, zonder tv-programma's. De terugblik schrijf ik nu dan maar op mijn blog. Want ik hou wel van reflecteren.

In de eerste helft heb ik mijn film kennis opgeschroefd; en poging gedaan tot Spaans; het worstelen  van het leren bij mijn studie, maar uiteindelijk valt het kwartje, leer ik veel en heb goede resultaten behaald. Vele, ja zeeer veel contacten en vrienden om mij heen; ik heb gemerkt hoeveel tijd je moet investeren in vriendschap, in contacten om vriendschap te krijgen. Ik heb wat gewerkt om mijn reisjes te financieren, ik was aan het begin nog vrij veel bij mijn ouders, ging af en toe fietsen en wandelen [dat is na de zomer minder geworden, maar nu teken ik wel meer], had diverse creatieve projectjes, ik ben verhuisd naar een andere kamer [met meer leefruimte]. Een aantal mooie evenementen, uitstapjes en gebeurtenissen; reisjes naar Istanbul, Schotland en verder bijv. het Holi festival.

En bovenal ben ik mijn blog begonnen die mijn jaar en mijn ontwikkelingen ook aardig weergeeft. Ik begon met yoga, gezond eten, studie reizen. Een blog met de drie categorieën; 'Alledaagse dingen' , 'Inspiratie' en 'Koken en eten'. Lijkt nog steeds van toepassing, het beschrijft aardig de thematiek van mijn blog. Toch zou er nog 'Gedichten en verhaaltjes', 'Recensies', 'Filosofieën, gedachten flarden', 'Tips' en tot slot 'Ervaringen en reflecties' bij kunnen. Ik geef deze indeling echter niet aan.
Door mijn blog ben ik mij bewuster geworden van mijzelf en mijn omgeving. Het
is een stap die mij erg goed heeft gedaan. Ik heb het schrijven opgepakt en heb de smaak te pakken. Hoewel mij niet is gelukt om elke dag te publiceren, is het mij aardig gelukt om elke werkdag wat te plaatsten. Met 252 blogs ben ik ook niet ontevreden, ik heb wel meer geschreven, maar niet alles geplaatst. Ik vond het mooi om te zien dat het aantal lezers erg is gestegen. Hoewel het enorm hoog begon, door de reclame die ik ervoor maakte, is het daarna gedaald, doordat ik stopte met reclame maken. Vanaf juni is het toen weer gestegen. Ik heb meer trouwe lezers. Het is altijd erg leuk om van iemand te horen dat diegene het leest en om hier reacties op te krijgen. Ik ben al over de 8.000 views heen!
Het schrijven bevalt me erg goed, het is fijn om te doen en zo voortdurend te reflecteren en je gedachten te ordenen. Ik ben ook gaan schrijven voor studenten.net en voor een paar blaadjes op de universiteit.

De tweede helft:
Het was een mooie zomer, de tijd vloog voorbij en ik genoot. Ik heb gefietst met mijn moeder, gewerkt in een keuken, familie opgezocht, vrijwilligerswerk gedaan tijdens de UIT en ben alleen naar Italië gegaan waar ik hele leuke [Nederlandse] mensen heb leren kennen die ik nog steeds opzoek. Ben gestart met het Honours, echt uit huis gegaan, een aantal hele goede vriendschappen, mijn blog volgehouden, meer een snoepkont geworden, actief bij de faculteitsvereniging, vaker uitgaan.

Hoogtepunten:
band plakken, stemmen, Leiden en Den Haag gezien, naar het strand in Scheveningen, een leuk huisgenootje, mijn eigen haar bijgeknipt, een beetje sneeuw gezien en de verdwijning van mijn bankpas [een mysterie in je leven maakt het spannend].

Wat ik vooral bijzonder vond aan dit jaar is dat ik mij realiseerde, merkte, ervoer dat het steeds beter met mij/mijn leven ging. Ik werd steeds vrolijker, mijn leven steeds mooier. Het is heel bijzonder, om zo bewust te genieten. Ik geniet veel, met name wanneer ik in de collegezaal zit, dan kijk ik om mij heen en zie allemaal mensen waar ik toch om geef, leuke mensen, de sfeer [mede door de docent] is dan altijd erg goed, ik voel me er erg op mijn plek.
Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen ik heb leren kennen, overal waar ik kwam.
De plek in Utrecht, het leven daar meemaken, zoveel meer dan het rustige thuis. Het drukke leven hier en voorkomen dat ik alleen ben, wat ik thuis wel kan verdragen.
Ik heb weer veel nieuwe levenslessen ‘geleerd.’ Al blijven veel dingen onuitgesproken vaag.
Ik heb veel discussies gehad over liefde, die er toch vaak op neer komen dat het onnodig ingewikkeld is, en meestal teleurstelt en maar weinig vrolijkheid of vertrouwen geeft.

Om eerlijk te zijn kijk ik nauwelijks in de toekomst, ik verheug met niet maar maak mezelf ook niet bang, zo hebben dingen ook een kleine kans om tegen te vallen. Ik weet zo ook niet of ik voornemens heb gedaan vorig jaar, maar gezien ik toch meestal leef zoals ik dat wil, mijn keuzes maak ik bewust, zijn voornemens ook niet echt van toepassing. Zo had ik ook geen verwachtingen bij mijn blog, ik begon gewoon, het was een willekeurig idee die ik waar maakte, zonder na te denken. Nouja, dat ik niet in de toekomst kijk, zegt niet dat ik niet veel nadenk, integendeel. Maar dan meestal over het heden, of over de zeer nabije toekomst.

Voornemens voor aankomend jaar zal ik dan ook niet maken, maar ik maak wel altijd een lijstje met dingen die ik graag wil doen. Zoals mijn zus vaker zien, reizen en stedentrips maken, vrienden blijven zien [en contact houden als ik in Wenen ben], meer van Utrecht leren kennen, veel nieuwe dingen doen, leren en zien. Het leven spannend en uitdagend houden.

Ik wens jullie allen een inspirerend, leerzaam, voorspoedig, liefdevol, uitdagend, creatief en gezond nieuwjaar! Tot morgen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes