Analyse Vervreemding

Zoals ik wel vaker heb gezegd; de gedrukte letter is niet de enige waarheid. En tevens is alles een interpretatie.
Zo zijn ook mijn stukjes over de vervreemding voor meerdere interpretaties mogelijk.
De onderliggende boodschap in die stukjes is eigenlijk dat ik ouder wordt, dit jaar heb ik grote stappen gezet, en ben ik echt uit huis gevlogen. Ik heb beschreven hoe ik daardoor vervreemd raak van huis. Ik ben er minder, veranderingen vallen mij meer op en ik kan er minder goed aan wennen. Ik heb beschreven hoe mijn ouders reageren op het lege huis. Ze realiseren zich dat de kinderen echt uit huis zijn en gaan aan de slag met opruimen. Heel verstandig lijkt mij. En hoewel de keuzes die ze maken misschien niet de mijne zijn, kan ik ze ook weer geen ongelijk geven. Het is hun huis en ze doen wat ze willen. Het is ook niet gek dat ze eens wat anders willen na al die jaren. Ik zou dat waarschijnlijk ook doen. En ik moet het los laten om invloed op hun beslissingen te willen hebben, ik heb mijn eigen kamer, mijn eigen leven en mijn eigen keuzes.
De stukjes weergeven dus eigenlijk een proces, en de reacties op dit proces. Geheel uit mijn ervaring. En ik kan dingen wel eens overdrijven, althans zo kan het voor een insider overkomen.
Mijn ouders zijn hartstikke lieve mensen, en hun reacties zijn wellicht niet zo erg als ze lijken. Ze staan altijd open en zijn bereid om te helpen. Ze laten mij vrij in mijn keuzes en dat moet ik dan misschien ook wat meer bij hun doen, hoe moeilijk dat ook is. Ik moet er gewoon aan wennen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes