Legende

Het volgen van je legende. Ik heb het boek 'De Alchemist' gelezen van Paulo Coelho. Aan het begin moest ik erg wennen aan zijn schrijfstijl, niet-academisch en wat simpel. Het verhaal was warrig en het is dat mensen het boek aanraadden dat ik ben blijven lezen. Het is best zweverig, maar daar kan ik wel tegen. Ik lees de boodschap die iets mij wil vertellen, naar de vorm kijk ik minder. Ik heb net de laatste punt gelezen.Ik ben onder de indruk.
Het boekje gaat diep, je kunt hier goed over na denken. Het is een boek waar je eigenlijk lang over moet filosoferen en praten.
Vader: 'hier in ons land reizen alleen de herders'
Santiago 'Dan word ik herder.'
Ergens verderop in het boek staat; 'Dat is nou precies wat het leven zo boeiend maakt, de mogelijkheid een droom te verwezenlijken'.
Het laat je zien dat ieder mens een eigen legende heeft. Een droom die je moet na leven, en dat wanneer je in deze legende gelooft, het hele universum  zal samen spannen om jou jouw schat te laten vinden.
Je moet de taal van de wereld leren spreken, de tekens leren lezen en de Hand van jouw God zien. Er komt van alles op jouw pad, maar alles heeft een reden en zal je naar je schat leiden.
Aan geld heb je niks als je dood bent en zelden zal geld je leven sparen.
Vertrouw op je hart, en leer te luisteren naar je hart.
Santiago: 'Mijn hart is bang om te lijden'
Nee zegt de Alchemmist: 'De angst om te lijden is sterker dan de angst zelf.'
'Ogen tonen de kracht van de ziel.'
En tevens: 'Echt liefde zal je eigen legende, het vinden van jouw schat, niet in de weg zitten'.
Het is mooi omdat het je aan het denken zet, wat is mijn droom? Wat is mijn legende? Die jongen heeft een mooi leven, hij ziet de stappen die hij zet en is vol van geluk. Die jongen lijkt op mij en ik leer ervan. Ook het lezen van de tekens vind ik interessant, waarin de een wel gelooft en de ander niet. Ik sta in ieder geval open, om te lezen wat je kunt lezen.
Ook zie je dat hij leeft met het verleden en de toekomst, het is mooi hoe aan het einde van het verhaal de cirkel rond is. Hij blijft trouw aan zijn verleden en ook aan zijn dromen.
'Het geheim ligt in het heden; als u aandacht besteed aan het heden, zult u dat kunnen verbeteren. En als u het heden verbetert, zal wat daarna gebeurt ook beter worden. [Het sluit af met 'Vergeet de toekomst en leef iedere dag van uw leven met inachtneming van wat de wet voorschrijft en in het vertrouwen dat God zorgt voor zijn kinderen.'] Het boek staat vol wijze lessen, waar je diep over na kunt denken.
Volg dus je dromen, luister naar je hart.
'Het leven is werkelijk gul voor wie zijn legende leeft'.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes