Espagñol

Buenos días/Buenas tardes/Buenas noches!

¡Hola! ¿Qué tal?
Spaans is een wereldtaal, in veel landen wordt het gesproken. Vandaar dat ik mij heb voorgenomen deze taal te leren. Door het schrijven erover zet ik als het ware een stok achter de deur. Zodat ik het ook werkelijk doe. Jullie leren dan ook meteen wat basisbeginselen. De meesten kennen sí, no, gracias, bonito/a, nuevo/a, libre,  padre, madre, costa del sol, del mar, un momento.

Ik ben = yo soy
Jij bent= tú eres
Hij is= él es
Zij is= ella es
U bent= usted es
Wij zijn= nosotros/-as somos
Jullie zijn= vosotros/-as sois
Zij zijn= ellos/-as son

Overigens worden persoonlijk voornaamwoorden vaak weggelaten. Voor niks geleerd dus.
Ik praat is dan gewoon hablo.

Goed = bien
Slecht= mal
Mucho= veel, más= meer. Mejor = beter, mayor= groter. Menor= kleiner
Poco= weinig en menos= weinig
Dit is nog niet zo moeilijk toch? Gewoon een kwestie van een paar keer doorkijken. Een aantal woorden lijken op het frans en een aantal op het Engels. Sommigen zijn makkelijk af te leiden of ken je uit een andere context bijvoorbeeld:
Bueno = goed
Het spijt mij = lo siento [in een liedje van Madonna]
Omhoog/boven = arriba
Spoedig= pronto

Nu wat zinnetjes;
Ik ben Nederlander = soy holandés/a
Jan is ziek = Juan está enfermo
Ik heb gegeten = he comido
[voor hebben van een bezit gebruik je het ww tener; ik heb een boek = tengo un libro
Hij is thuis= Está en casa
Hij is niet thuis= No está en casa
Asltublieft= por favor
Warm= caliente

Oke, dit waren wat basis dingetjes. Als je wel eens liedjes van Jodie Benal of Enrique hebt geluisterd, zal je ongetwijfeld wat woorden herkennen. Zoals; bailamos betekent ‘ wil je met mij dansen’’? Te quiero/amo= ik hou van je. Ik ook van jou= yo también a ti [is een film titel]
Volgende keer zal ik jullie leuke en belangrijke zinnen leren!

Te veel werk? Dan hoef je maar 1 zinnetje te leren;
No hablo español = ik spreek geen Spaans

¡Hasta la vista!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes