Inspiratie 1


Inspiratie

Van jongs af aan is Willemien van Gurp [www.willemienvangurp.nl] een inspiratiebron voor mij geweest. Ze maakte altijd divers creatief werk. Met elk materiaal dat je maar kunt verzinnen, en vaak pas bedenkt wanneer zij het gebruikt, maakte zij iets bijzonders. Of het nou met knopen, kranten, verf, bladeren of touw was, het werd altijd iets unieks. Dit heeft mij geïnspireerd om creatief bezig te gaan. Het heeft een zekere drempel weggehaald, omdat het niet uitmaakt wat je gebruikt, hoe je het doet en wat het resultaat wordt; het is allemaal goed. Het belangrijkste dat ze mij dan ook leerde was: ‘het hoeft niet mooi te zijn, daar gaat het niet om, het gaat erom dat je bezig bent en daar van geniet en dat het van jou is’. Oftewel gewoon doen wat je leuk vind, leuk lijkt, het proberen van nieuwe dingen, zonder een druk te voelen dat het mooi moet zijn.

Nu wil ik anderen, jullie, inspireren. Het laten ervaren hoe het is om gewoon even lekker creatief bezig te zijn. Al is het maar een kwartier tussen het leren door of ’s avonds een half uurtje wanneer je te moe bent om iets anders te doen. Dit is meteen een inspiratie voor mij, om het ook maar eens vaker te doen, om er elke dag aan te denken. Het ontspant namelijk, even niet bezig met alle drukte van het leven en even tot rust komen.

Maar hoe? Ik zal een paar voorbeeldjes geven zodat je van start kunt gaan. Wat voor mij goed werkt is het kopen van een dummy (een boekje met witte bladzijdes). Vervolgens vul je in ieder geval één bladzijde per dag, het mogen er ook 20 zijn. Hoe je deze bladzijde vult maakt niet uit. Druppel met verf, teken iets na, maak een collage, zet een paar strepen, kleur een regenboog, schrijf woorden op die in je opkomen, knoei met van alles door elkaar; het kan werkelijk alles zijn, hoeveel tijd je erin stopt is aan jezelf.

Maar waarom? Het kost tijd en wat bereik je er nou mee? Het lijkt misschien onzin, maar toch is het heel goed voor je. Het is belangrijk om even te ontspannen en bovendien is creativiteit goed voor je; beiden zullen het je verdere prestaties bevorderen! Gewoon doen en niet denken, dat werkt het beste! Vind je het toch onzin? Geniet en besteed elke dag vijftien minuten aan onzin!

[door Willemien van Gurp]

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes