Inspiratie 2

Inspiratie 2
Mijn vader inspireert mij eveneens. Van hem heb ik de liefde voor het schrijven. We verzonnen samen altijd verhaaltjes en maakten samen grappige gedichten. We discussiëren veel, maar kletsen ook vaker de grootste onzin.  Het is altijd inspirerend en gezellig. Van jongs af aan voelen wij elkaar al goed aan en weten we precies wat de ander bedoelt. Op deze wijze leren wij elkaar veel.
Ed kan goed schrijven, hij moet het even tijd geven, maar dan komen die ideeën ook een voor een zijn hoofd binnen. Zo maakt hij met Sinterklaas altijd sterke gedichten, al is het maar een keer per jaar, wat hij leuk vindt maar toch als een verplichting voelt waardoor het een moeten wordt. Eigenlijk heeft hij nooit vrije tijd, hij is aan het promoveren en gebruikt alle tijd die hij heeft hiervoor. [Dit is meer tijd dan anderen hebben, omdat hij al om 6uur begint met werken, half uur lunch pauze, rond vieren een half uur pauze en dan met het avondeten. Vervolgens werkt hij ook nog vaak van 19:00 tot laat.] Het doorzettingsvermogen en het toewijden tot leren heb ik dus van hem.  Wanneer hij toch pauze neemt leest hij, oftewel geen moment ‘verspilt’ hij zijn tijd. Wanneer hij klaar is met promoveren, hoop ik dat hij meer vrije tijd neemt/krijgt, omdat ik het leuk zou vinden als hij tijd zou vinden om meer creatief te schrijven. Ik denk dat dit hem goed zal doen, hij is hier eveneens goed in. Ik vind het daarom ook leuk dat hij inmiddels meerdere boeken heeft gepubliceerd.
Mijn vader spreekt altijd relativerend, wanneer ik zeg dat hij snel leest, zegt hij ‘er zijn ook mensen die een paar boeken per dag lezen’. Wanneer ik zeg dat hij goed schrijft, relativeert hij dit ook. Ik doe dit ook, maar toch hoop ik dat hij ziet hoe goed hij is, ik vind namelijk dat je trots moet zijn op de dingen die je kunt. En je niet moet focussen op de dingen die je niet kunt.
Ed inspireert mij dus. Hij inspireert mij om te schrijven, om te doen en om kansen niet voorbij te laten gaan. Om te doen in je leven wat je werkelijk wilt, waar je je goed bij voelt en zo je eigen weg te volgen. Verder heeft hij mij geleerd alles in stapjes te doen. Stapje voor stapje kom je dan bij je doel, dat is beter dan te veel in één keer te willen.
Ik zal hier een voorbeeld geven voor creatief schrijven. Hopelijk doen jullie het en vinden jullie het ook een leuke opdracht!
Schrijf de eerste drie woorden die in je opkomen op, bijvoorbeeld muis, agenda, liefde. Begin een zin met één van deze woorden. Schrijf vervolgens vijf minuten aan een stuk door, zonder je pen van het papier te halen en zonder na te denken over wat je wilt schrijven of over mooie formuleringen. Alle woorden moeten in ieder geval één keer genoemd worden.
Stap 2: Bekijk vervolgens het resultaat. Zitten er mooie zinnen tussen? Bewaar deze zinnen en maak hier bijvoorbeeld een gedichtje van.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes